— Wróć

archiwum

22.08 01.09

tytuł

Bieda, bieda, bieda

autor

Paweł Ryżko (feat. Stefen Krische) ---------------------------------- Konrad Trzeszczkowski

tekst kuratorski

Pierwsza edycja projektu POSTERA w jakiś sposób określa kierunek obrany przez nas jako założycieli galerii. Chcemy aby stało się to miejsce swobodnej ekspresji, bez patosu i pretensji, miejscem gdzie będzie się odbywał taki przyjacielski ping pong – na przedstawione gościom treści, inspiracje, idee będziemy otrzymywali zaskakujące komentarze graficzne. W ostatnim czasie zasłuchujemy się w biurze utworem (Legendarnego) Afrojaxa zatytułowanym „Bieda, bieda, bieda...”. Dlatego też w pierwszej edycji projektu chcemy zapytać o biedę traktowaną wielowymiarowo. Biedę rozumianą jako materialne ubóstwo, ale też jako formę, która jest nam narzucana, a czasem sami ją sobie narzucamy w pracy jako artyści, projektanci. Biedę jako usuwanie zbędnych elementów (biednie=pusto), albo jako slogan antyestetyzmu (biednie=brzydko). Zależy nam na projektach które są maksymalnym koncentratem Biedy. Chcemy aby pierwsza edycja była bogata w biedę.

komentarz artysty/ów

Paweł Ryżko:

No Projektowanie graficzne w swojej definicji zakłada użyteczność i poprawę jakości życia. Dzięki systemowi identyfikacji miejskiej i drogowej społeczeństwo korzysta z przestrzeni publicznej w sposób bezpieczny i wygodny na co dzień. Co się dzieje jednak, gdy projektowanie graficzne skupia się wyłącznie na warstwie wizualnej miasta? Żeby było ładnie - za wszelką cenę! Często kosztem namacalnego i symbolicznego wykluczenia, które przynosi estetyzacja i radykalne skupienie na designie. Na drugim planie plakatu widać ładny element zaczerpnięty z przestrzeni miejskiej, oryginalnie dużo mniejszy, który w powiększeniu przypomina designerską lampkę. Zaprojektowany jest tak, by nie przypominać kolców na gołębie, choć jego funkcja jest bliźniacza. Estetyzacja sprawia jednak, że nie wzbudza lęku czy niechęci. Na pierwszy rzut oka nie widać, że powielony i zainstalowany w konkretnym miejscu publicznym ma uniemożliwić bezdomnym położenie się na ziemi. Bezdomni pozostają niewidoczni, przemoc jest ukryta pod minimalistycznym designem.

Pustk@ „Przykro mi, nie mam przy sobie gotówki” - te słowa bardzo często padają w kontakcie z potrzebującymi. Pieniądze (jak wiele innych obiektów, vide muzyka, zdjęcia) prawie całkowicie zdematerializoway się w dzisiejszym świecie. Konta bankowe, kredyty, debety, lokaty, leasing. Przez internet bardzo łatwo możemy otrzymać pożyczkę na przedmioty, na które zwyczajnie nas nie stać. Ikona pustego koszyka jest tutaj synonimem ubóstwa - materialnego i niematerialnego. Szary, pusty, wybrakowany przycisk, który swoją prostotą jest najmniej atrakcyjną przestrzenią na sklepowej stronie internetowej.

 

Konrad Trzeszczkowski:

Bieda materialna nie prowadzi do wewnętrznej biedy Dobra materialne nie zapełnią pustki Błogosławieni ubodzy w duchu Trzeba jednak coś jeść -mówi Witkacy i maluje portrety typu A Na brudzeniu papieru raczej się nie wzbogacisz A za 500+ przynajmniej pojedziesz z rodziną na wakacje Zaliczając kolejne gole sukcesu nie unikniesz lekceważących słów elit Wartość (pięknych)* ludzi (karykaturalnie)* ulepionych z brązu nie jest równa ich wadze Podczas gdy bieda użyźnia ziemię, która nas karmi * niepotrzebne skreślić

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.